به گزارش استارتاپ360، رویداد «سقفی که شکسته شد» با هدف ارائه گزارش سالانه (1402) صرافی ارز دیجیتال «تبدیل» روز چهارشنبه (13 تیر) در سالن همایشهای رعد برگزار شد. این صرافی در سال 1402 با توسعه محصولات موجود خود و ارائه قابلیتهای جدید، تلاش کرد تا بهترین و امنترین بستر را برای معامه ارزهای دیجیتال به معاملهگران رمزارز ایرانی ارائه کند.
ثبت بیش از 1 میلیارد معامله
مجموع حجم معاملاتی سالانه صرافی «تبدیل» در سال 1402، 1 میلیارد و 443 میلیون و 592 هزار و 384 دلار بود و بیشترین حجم معاملات روزانه این صرافی 42 میلیون و 446 هزار و 499 دلار اعلام شد.
بیش از 1 میلیون کاربر، 749 بازار، 383 رمزارز و 164 کریپتو اضافه شده و همچنین 570 هزار و 394 ربات نوسانگیر ساخته شده از سوی کاربران، 11 میلیون و 572 هزار و 979 مورد معامله اهرمدار تکمیل شده و 14 هزار و 564 مورد کپی از سبدهای برنده بخش دیگری از گزارش عملکرد صرافی محسوب میشود.

صرافی «تبدیل» در گزارش عملکرد ماه به ماه 1402 خود برای فروردین کاهش کارمزد، اردیبهشت افزایش 2 برابری ظرفیت پشتیبانی، خرداد فعال شدن برداشت آنی در تمام بانکها، تیر رونمایی از امکان معاملات اهرمدار، مرداد صفر شدن کارمزد خرید آسان، شهریور رونمایی از ربات نوسانگیر، مهر رونمایی از سبد برنده، آبان رسیدن به 500 هزار کاربر، آذر استخر 100 میلیون تومانی تبدیل به نیکی، دی افزایش تعداد بازارهای معاملاتی به 600 بازار، بهمن انتشار اولین کتاب آکادمی تبدیل و اسفند رسیدن به 900 هزار کاربر را ذکر کرده است.
شروع ماجرا، چه بخریم که سود کنیم؟
مدیرعامل و بنیانگذار صرافی «تبدیل» به عنوان اولین سخنران رویداد «سقفی که شکسته شد» گفت: «در چند سال اخیر که خیلی از کسب و کارها برای بقا تلاش میکردند ما یک صنعت را با گردش میلیاردی و کاربران میلیونی ساختیم.»

«مسعود ملک محمدی» با اشاره به شروع کار شرکت 120 نفره «تبدیل» گفت که کار این صرافی با یک سوال شروع شده است؛ «چه بخریم که سود کنیم؟»
ملک محمدی سپس توضیح داد: «کار با یک گروه سهنفره از زمستان 1398 آغاز شد یعنی همزمان با کرونا، تابستان 1399 تصمیم گرفتیم صرافی را به بازار معرفی کنیم، زمستان 1399 صرافی به بازار معرفی و کار رسما فروردین 1400 شروع شد. نوروز 1400 به 1 هزار، نوروز 1401 به 250 هزار و الان به بیش از یک میلیون کاربر رسیدیم و سال گذشته صرافی بستر بیش از 1 میلیارد دلار معامله بوده است.»
کار صرافی «تبدیل» آنطور که ملک توضیح داد با محوریت کاربر آغاز شده است و تاکید اولیه هم بر امنیت، کیفیت ارائه سرویس و تکنولوژی بوده. بر اساس گزارشی که مدیرعامل صرافی «تبدیل» ارائه داد، این صرافی متنوعترین بازار خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران محسوب میشود به طوری که 749 بازار معاملاتی تتری و تومانی برای 383 ارز دیجیتال را دارد.
سود کاربر، سود ماست
در رویداد «سقفی که شکسته شد»، مدیر ارشد بازاریابی صرافی «تبدیل» بود که درباره پاسخگویی به کاربران صحبت کرد.
«سپیده پناه» با بیان اینکه ارزهای دیجیتال با همه مزایایی که دارند باید به کاربران هم پاسخگو باشند، گفت: «هدف اصلی تبدیل در این برهه این است که کاربران را برای خلق سود توانمند کند که این توانمندسازی با سه هدف ارتباط عمیق با کاربر، آموزش و دسترسپذیر کردن راههای متفاوت سرمایهگذاری محقق میشود. بدون این سه اصل سودآوری کاربر محقق نمیشود و نکته مهم اینکه، سودآوری کاربر همان سودآوری ماست.»

او سپس صحبتهای خود را با پاسخ به این سوال که این سه هدف چطور در سال 1402 محقق شده است، ادامه داد و افزود: «از هر فرصتی برای ارتباطگیری با کاربر استفاده کردیم و امروز بزرگترین رسانه فارسی زبان حوزه ارز دیجیتال ایران هستیم. استراتژیهایی که باعث کسب سود میشود را در قالب یک کتابچه تولید کردیم و در اختیار کاربران گذاشتیم و همچنین ابزارهای مدیریت ریسک را در اختیار کاربر قرار دادیم.»
به گفته او، کتابچه آموزشی «تبدیل» از زبان 25 معاملهگر موفق و بر پایه تجربههای واقعی نوشته شده است و همچنین 10 وبینار آموزشی با بیش از 1000 دقیقه، بیش از 6 هزار دنبال کننده، 183 مقاله کاربردی آموزشمحور هم از دیگر آمارهای مربوط به حوزه آموزش کاربران در سال 1402 بود.
متمرکز بر امنیت
مدیر ارشد فنی صرافی «تبدیل» سخنران بعدی این رویداد بود که درباره محورهایی که صرافی برای رسیدن به ویژگی «قابلیت اطمینان برای مشتری» مورد توجه قرار داده است، صحبت کرد.
«امیررضا فتحی» با اشاره به 5 محور مقیاسپذیری، انعطافپذیری، امنیت، قابلیت اطمینان و تجربه کاربری گفت: «در محور اول یعنی مقیاسپذیری شما باید به تعداد زیادی از کاربران پاسخگو باشید که ما این ویژگی را تا 12 هزار سفارش در ثانیه گسترش دادیم و هدفمان تا پایان سال، 200 هزار سفارش در ثانیه است. در همین مسیر هزاران معامله فیوچرز به هسته معاملاتی و مارجین به سیستم اضافه شده است. سیستم حسابداری ما 12 هزار بوده است که در سال 1402 به 80 هزار رسیده و هدف ما این است که به سمت 600 هزار تراکنش برویم.»
او سپس درباره محور دوم یعنی انعطافپذیری صحبت کرد و افزود: «انعطافپذیری از نقاط قوت تبدیل است و درباره امنیت هم باید بگویم از همان روز اول با بهترین متخصصها کارکردیم و همچنین گرانترین سختافزارها و نرمافزارها را خریدیم تا با استانداردهای جهانی همتراز باشیم.»
این رشد، افق ما نیست
مدیر ارشد بازارسازی صرافی «تبدیل» سخنران بعدی این رویداد بود. او درباره بازارگردانی صحبت کرد و گفت: «مساله عرضه و تقاضا یکی از مهمترین چالشهای یک پلتفرم است که برای مدیریت آن دو پارامتر یعنی عمق و کشش بازار اهمیت دارد.»
به گفته «حسن فراهانی»، صرافی «تبدیل» با مدیریت این موضوع توانسته در نمودارهایی برای مقایسه با دو رقیب جدی خود در ایران در پارامتر عمق بازارهای تترتومان عمق بیشتری داشته باشد، هرچند در زمینه فاصله خرید و فروش تترتومان با آنها در یک رده قرار دارد.
او افزود: «صرافی تبدیل از نظر عمق بازار تومان و عمق بازار تتر نیز با اختلاف از رقبای خود بالاتر است؛ هرچند تا 6 ماه پیش عقب بودیم و در این چند ماه توانستیم خود را به چنین جایگاهی برسانیم.»
فراهانی سپس به یک خاطره پرداخت و گفت: «سه چهار سال پیش که داشتیم شروع میکردیم یک فردی که کارآفرین نمونه بود، میگفت مزیت رقابتی ندارید، اما حالا از رقبایی که نسبت بهشان مزیت رقابتی نداشتیم با اختلاف جلوتریم گرچه با صرافیهای خوب جهان فاصله زیادی داریم و قول میدهیم به آنها برسیم و بتوانیم با صرافیهای موفق بینالمللی رقابت کنیم.»
ارائه 3 محصول جدید
اما نکته بعدی که در این رویداد مطرح شد، ارائه محصولات جدید و متفاوت در صرافی «تبدیل» بود؛ ربات معاملهگر، معامله اهرمدار و سبد برنده که «محمد تقوایی» مدیر محصول صرافی درباره آنها صحبت کرد.
او با بیان اینکه معامله اهرمدار از دید کاربران جذابترین محصولی بود که در اختیارشان قرار گرفت، گفت: «معامله اهرمدار دو اختیار به کاربر میدهد، اول اینکه میتواند در هر دو جهت بازار یعنی هم افزایش و هم ریزش معامله و سود کند و دیگر اینکه با اعتبار بالاتر نسبت به صرافیهای دیگر (3-5) یعنی تا 10 برابر خرید کند.»
تقوایی با بیان اینکه «تبدیل» اولین صرافی است که این محصول را در ایران در اختیار کاربر گذاشته و در سال 1402، 75 بازار در این محصول داشته، افزود: «در معاملات اهرمدار ریسک بالاتر میرود. ما از ابتدای معرفی به بازار به سراغ این رفتیم که کاربر بتواند مدیریت ریسک کند و آن معکوس کردن پوزیشن بود. در یک سالی که از ارائه این محصول گذشته بیش از 100 هزار نفر از این محصول استفاده کردند.»
به گفته او، پرحجم ترین بازار مربوط به «شیبا»، پرسودترین بازار «پپه» بود و برترین کاربر با این محصول 49 هزار و 317 هزار دلار سود برد.
محصول بعدی که در سال 1402 در صرافی «تبدیل» عرضه شده، ربات معاملهگر است که مدیر محصول صرافی درباره آن گفت: «عملکرد این ربات طوری است که شما مقدار سرمایه اولیه را مشخص میکنید و سپس هوش مصنوعی سفارشهای خرید و فروش را برای شما در نظر میگیرد.»
او افزود: «399 بازار را در سال 1402 در این ربات داشتیم و 6.1 میلیون سفارش ثبت شد و تتر تومان محبوبترین بازار در این ربات بود و سود برترین کاربر به 13 هزار و 542 دلار رسید. همچنین مبلغ سرمایهگذاری کاربران 9.2 میلیون دلار بود.»
محصول آخر سبد برنده نسبت به محصولات قبلی متفاوتتر بود و تقوایی درباره آن توضیح داد: «دو محصول قبلی در هر صرافی بینالمللی وجود دارد، اما سبد برنده اینطور نیست. در سبد برنده کاربرانی که سبدی با بازدهی خوب داشتند در اختیار دیگران میگذاشتند تا دیگران هم با آن سبد آشنا شوند. سال گذشته 14 هزار و 343 سبد ساخته شد و مجموع سود 2.6 میلیارد تومان بود.»
لحظه حساس حمایت از کاربر
325 هزار و 88 تماس دریافتی، 37 ثانیه میانگین مجموع انتظار در تماس تلفنی، 89 درصد نرخ رضایت کاربران و 51 ثانیه میانگین مجموع انتظار چت آنلاین بخشی از آمارهای ارائه شده در بخش پشتیبانی صرافی بود.
مدیر پشتیبانی صرافی «تبدیل» صحبت درباره پشتیبانی این صرافی را با یک خاطره شروع کرد و گفت: «در روزهای اول کار تبدیل یک کاربر سفارش 200 میلیونی فروش گذاشت و در لحظه 40 میلیون ضرر کرد. اگر یک ثانیه بعد یا قبل این سفارش را میگذاشت این اتفاق نمیافتد. آنجا ما باید تصمیم میگرفتیم که فرآیند بازار را به کاربر بگوییم یا خودمان محصول را گارانتی کنیم و کاری کنیم که کاربر در بازار بماند. اینجا بود که تصمیم گرفتیم ضرر کاربر را که در آن بازه زمانی درآمد یک ماه صرافی بود پرداخت کنیم.»
«مصطفی لطیفیان» مهمترین اقدامات پشتیبانی صرافی در سال 1402 را تعهد برای ایجاد فضای امن معاملاتی، پشتیبانی همدلانه به عنوان یک فرآیند مستمر، رشد و توسعه بخش پشتیبانی، حامی همه جانبه معاملهگران و خدمات خاص برای معاملهگران خاص خلاصه ذکر کرد.
«تبدیل» سقفهای مختلفی را شکسته است
در پایان این رویداد «مسعود ملک محمدی» مدیرعامل و بنیانگذار، «سپیده پناه»، مدیر ارشد بازاریابی و «امیررضا فتحی» مدیر ارشد فنی صرافی «تبدیل» در یک پنل به سوالات کاربران درباره امنیت صرافی، مدیریت بحران و همچنین دلیلی که باید کاربران به صرافی اعتماد کنند، صحبت کردند.
ملک محمدی با بیان اینکه صرافی «تبدیل» سقفهای مختلفی را شکسته است، گفت: «تجربه تحول و شکستن سقفهای متعدد که الان با آن مواجه هستیم نتیجه تحولی است که در مارکتینگ، تکنولوژی، فرهنگ سازمانی، پشتیبانی و همه بخشهای صرافی تجربه کردیم. خودمان را مقایسه نمیکردیم و درونی و التزام محور فعالیت میکردیم که نتیجهاش شکستن سقفهای متعدد شد.»
او همچنین در پاسخ به سوالی درباره امین بودن صرافی نسبت به سرمایه کاربران اینطور پاسخ داد: «برداشت آنی مهمترین دلیلی است که ما برای اعتماد به کاربر میدهیم که هر لحظه اراده کند میتواند دارایی خود را بردارد.»
فتحی نیز در این باره تاکید کرد: «سرمایهگذاری روی برند هم یکی از مهمترین دلایل امین بودن است مثل آنچه در برندهای مشهور مانند گوگل اتفاق میافتد.»
او همچنین درباره امنیت و پیشگیری از هک شدن صرافی اظهار کرد: «در بخش امنیت ما این دیدگاه وجود دارد که ما همیشه یا قبل از هک هستیم یا بعد از آن و در واقع هیچ وقت حالتی نیست که بگوییم همه چیز امن است. ما به همین دلیل و بر اساس همین دیدگاه همیشه مراقب هستیم که هک اتفاق نیافتد و بر همین اساس هم روی این موضوع سرمایهگذاری کردیم و تحقیق و توسعهمان در این بخش ادامه دارد. صرافیهای نوین شاید تا چند سال دیگر به صرافی متمرکز امن تبدیل شوند و ما هم به دنبال حرکت برای رسیدن به این جایگاه هستیم.»
عملکرد صرافی در مواقع بحران هم یکی از دغدغههای کاربران و حاضران در رویداد «سقفی که شکست» بود که پناه در این باره توضیح داد: «جدیترین تمایز در بازاریابی کریپتوکارنسی ثبت نیاز کاربر و عمل بر اساس آن است و در صرافی تبدیل هم رویکرد ما پیشگیری از بحران و در صورت وقوع بحران، حمایتگری از کاربر در دستور کار است.»
فایل PDF گزارش 1402 صرافی تبدیل را از اینجا دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید