خانومی یک ورتیکال ایکامرس است که روی فروش محصولات زیبایی تمرکز کرده است. مسعود شاهمرادی، همبنیانگذار خانومی در ابتدای گزارش طی یادداشتی عنوان کرده که هزینههای اینفلوئنسرمارکتینگ از طریق شبکههای اجتماعی به صورت سرسامآوری رشد کرده و نسبت به چهار سال پیش، 500 برابر افزایش پیدا کرده است. او بیان کرده که آنها در خانومی به دنبال این هستند تا راه حلی برای این چالشها بیابند. به گفته شاهمرادی چالشهای موانع ارزی و واردات باعث شده تا چرخه گردش پول نفد در صنعت زیبایی زیاد شود.
خانومی؛ شروع با 4 نفر، رسیدن به 2 میلیون مشتری
در گزارش ذکر شده است که خانومی فعالیت خود را از سال 1393 با چهار نفر آغاز کرده و در سال 98 با جذب سرمایه توانسته چندین برابر رشد کند. خانومی اکنون 200 نفر نیرو و یک مرکز پردازش با مساحتی بیش از 14 هزار متر مربع دارد. براساس گزارش، خانومی قصد دارد بزرگترین شبکه عرضه کالای آرایشی و بهداشتی در ایران باشد و توانسته بیش از 2 میلیون کاربر ثبتنام شده جذب کند که حدود یک و نیم میلیون نفر آنها حداقل یک بار از خانومی خرید کردهاند.
خانومی قصد دارد در 10 سالگی شبکه فروش آفلاین و داروخانه راه بیاندازد
در گزارش خانومی ذکر شده که این فروشگاه اینترنتی قصد دارد امسال به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت خود، هفت بیزینس لاین جدید راهاندازی کند. توسعه ایکامرس، توسعه مدیا، ایجاد آژانس تبلیغاتی ویژه محصولات زیبایی، راهاندازی داروخانه خانومی، راهاندازی شبکه فروشگاهی آفلاین، راهاندازی برندهای اختصاصی و تاسیس شبکه افیلیت مارکتینگ، کسبوکارها و حوزههای تازهای هستند که خانومی قصد ورود به آنها را دارد. پیشتر دیجیکالا با راهاندازی فروشگاه فیزیکی در مرکز خرید رویال تهران تجربه جدیدی را در این حوزه به عنوان یک فروشگاه آنلاین رقم زد. باید دید خانومی چه هدف و برنامهای برای راهاندازی فروشگاه آفلاین در سر دارد و در حوزه دارو تا چه میزان میتواند با رقبایی همچون اسنپ دکتر رقابت کند.
برابری جنسیتی نیروها در خانومی
خانومی در گزارش خود بیان کرده که تا اردیبهشت 1403، 232 نفر نیرو داشته که از این تعداد 116 نفر آقا و 116 نفر خانم هستند. میانگین سابقه نیروهای شاغل در خانومی 14 ماه است. 132 نفر از نیروهای خانومی در بخش عملیات و 100 نفر غیر عملیاتی هستند. عمده میزان تحصیلات نیروهای خانومی کارشناسی و سپس دیپلم است. میانگین سنی افراد شاغل در خانومی 33 سال است.
یک همت فروش در سال 1402
خانومی در گزارش خود بیان کرده که در سال 1402 توانسته به یک هزار میلیارد تومان فروش دست یابد. میزان فروش خانومی در سال 1393، 380 میلیون تومان بوده است. تعداد مشتریان خانومی به نسبت سال 1401، 56 درصد رشد داشته است. خانومی در سال گذشته حدود 300 میلیارد تومان به مشتریان خود تخفیف داده است.
خانومی در گزارشش اعلام کرده که در دوران بلک فرایدی سال گذشته که کمپین «بلک بیوتی» را در تاریخهای 30 آبان تا 6 آذر 1402 اجرا کرده، بیشترین میزان فروش را محقق کرده است. در تاریخ 3 آذر 1402 خانومی توانسته 40 میلیارد تومان فروش را طی یک روز ثبت کند که رکورد در میزان فروش آن بوده است. براساس دادههای خانومی، گرانترین سفارش سال گذشته 66 میلیون تومان بوده است.
خانومی در گزارش خود اعلام کرده که انبار مرکز پردازش آن ظرفیت پردازش 1.5 میلیون کالا را دارد. یک آمار جالب در گزارش خانومی به چشم میخورد که مربوط به نرخ بازگشت کالا است. با توجه به اینکه محصولات آرایشی بهداشتی و زیبایی از حساسیت زیادی برخوردارند، این رقم اهمیت ویژهای دارد. براساس آماری که خانومی ارایه داده، نرخ بازگشت کالای زیبایی در تجارت الکترونیک در جهان بین 20 تا 30 درصد است، اما این رقم برای خانومی 0.29 است.
توزیع فروش خانومی به روایت استانهای ایران؛ تهران در رتبه دوم!
در گزارش خانومی عنوان شده که 44 درصد مشتریان این فروشگاه زیبایی در تهران و حدود 56 درصد در شهرستانها هستند. بنابراین استان تهران در رتبه دوم قرار میگیرد و براساس آمار کلی، شهرستانها در مجموع مشتریان بیشتری برای خانومی دارند. اما در آمار تفکیک شده، استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد مشتریان خانومی را تشکیل دادهاند. گفتنی است خانمهای گروه سنی 18 تا 24 سال (نسل Z) بیشترین تعداد کاربران خانومی را به خود اختصاص دادهاند.
براساس گزارش خانومی، 26 درصد محصولات این فروشگاه محصولات مراقبت از پوست و 25 درصد عطر و ادکلن هستند. مراقبت از مو و لوازم آرایشی به ترتیب بیشترین محصولات دیگر این فروشگاه را به خود اختصاص دادهاند.
در گزارش خانومی ذکر شده که تا سال 2027 درآمد صنعت زیبایی در جهان به 580 میلیارد دلار میرسد. این درآمد در سال 2023، رقم 426 میلیارد دلار بوده است. برند لورئال و سپس یونیلیور بیشترین درآمد را داشتهاند.
فایل کامل PDF گزارش 1402 «خانومی» را از اینجا دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید