نزدیک به یک دهه پیش که کافهبازار کار خود را آغاز کرد، شاید هیچگاه به این فکر نمیکرد که روزی تبدیل به یک رسانه انتشار محتوا و پلتفرم سرگرمی شود. غالبا بازار به عنوان پلتفرم بومی مشابه گوگلپلی در ایران شناخته میشود، اما بد نیست بدانید که این شرکت همچون سلف جهانی خود که یکی از بزرگترین شرکتهای رسانهای در دنیاست، به آن سمت حرکت کرده است.
بازار از چند سال پیش متوجه شد که برای بقا و رشد در این عرصه باید به غیر از یک فروشگاه ساده نصب اپلیکیشن، امکانات دیگری را نیز به کاربر خود ارایه دهد، وگرنه میدان را به رقبایی که آنها نیز اتفاقا فعالیت مشابه بازار را انجام میدهند، واگذار خواهد کرد. با همین رویکرد بود که بازار از چند سال پیش امکاناتی نظیر تبلیغات در جستجو، تبلیغات در گشت و گذار و تبلیغات در ویدیو و همچنین سرویس پخش ویدیو را در کنار دانلود اپلیکیشنهای اندرویدی به پلتفرم خود اضافه کرد تا شرایطی برد-برد برای مخاطبان و سرمایهگذاران خود ایجاد کند؛ به نوعی خلق یک اکوسیستم متاثر از اثر شبکهای.
اکنون امکانات محتوایی و جستجو در پلتفرم بازار به حدی از بلوغ رسیده که این شرکت یک گزارش اختصاصی 25 صفحهای برای آن منتشر کرده است. همانطور که بازار پیشتر طی رویدادی آنلاین از رشد تبلیغات در پلتفرم خود خبر داده بود.
بر اساس این گزارش جدید، در سال ۹۹ قابلیت «تبلیغات در جستجو» بازار توانسته بیش از ۲۳ میلیون نصب به تبلیغدهندگان بدهد. ابزار «تبلیغات در ویدیو» ۷۴۲ میلیون آگهی برای کاربران مشاهدهکننده ویدیو پخش کرده و ۲۶ میلیون بازدید روزانه از ردیف «تبلیغات در گشت و گذار» ثبت شده است. این قابلیتها یعنی “تبلیغات” در جستجو، ویدیو و گشتوگذار بازار که طی چند سال گذشته آرام آرام به این استور اضافه شده و با یک داشبورد اختصاصی به آگهیدهندگان ابزاری میدهد تا بتوانند موثرتر و هدفگیری شده محتوایشان شامل ویدیو، برنامه یا بازی را به نظر مخاطب برسانند. بازار از دی ماه 1397 وارد بازار تبلیغات شد و سال ۹۹ از طریق ابزارهای تبلیغات ویدیو و گشتوگذار، سبد محصولات خود را توسعه داد.
در این گزارش آمار گوناگونی از جمله هزینه جذب کاربر در هر دسته برنامه یا بازی و بیشترین تعداد بازدید غیر تکراری تبلیغ ویدیویی یک برنامه در ماه و رکورد نمایش آگهی «تبلیغات در گشت و گذار» در یک روز وجود دارد. ضریب نفوذ تبلیغات ویدیویی به تفکیک استان و نرخ تبدیل انواع حراجی در تبلیغات در جستجو از دیگر بخشهای این گزارش است. استفادهکنندگان از ابزار «تبلیغات در جستوجوی بازار» در این گزارش میتوانند نرخ هزینه متوسط تبلیغات (CPI) در جستجوی بازار را در دستههای مختلف ببینند.
بازار در این گزارش میگوید تعداد نصب فعال آن در سال 99 به رقم 44 میلیون نفر رسیده و نسبت به سال قبل 10 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کاربران ثبتنامی بازار اکنون 51 میلیون نفر است. تعداد بیشتر بودن رقم کاربران ثبتنامی به این علت است که برخی در بازار ثبتنام کردهاند، اما اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب ندارند. در طول سال 1399 بیش از 23 میلیون نصب از قابلیت تبلیغات در جستجو بازار به دست آمده و تعداد 742 میلیون آگهی در بخش ویدیویی بازار برای کاربران به نمایش در آمده است. بازار تا این لحظه ویدیو را با مدل AVOD (رایگان، بدون نیاز به اشتراک با پخش آگهی) پخش میکند و این تعداد آگهی از اقبال ویدیو حتی در پلتفرمی همچون بازار حکایت دارد. تنها در ماه اسفند 99 رقمی بالغ بر یک میلیارد دقیقه ویدیو در بازار مشاهده شده است. خانمها با نسبت 52 درصد، میزان بیشتری از تماشاگران ویدیو بازار را تشکیل میدهند. بر اساس گزارش بازار در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و هشتصد میلیون جستجو در این پلتفرم انجام شده و 1159 برنامه موفق به دریافت نصب از مسیر تبلیغات در جستجو شدهاند. دسته برنامههای ابزار (Utility) و شبکههای اجتماعی شامل پیامرسانها پرجستجوترین اپها در بازار بودهاند و در دسته بازی نیز بازیهای اکشن و سپس تفننی و رانندگی.
یکی از بخشهای جالب گزارش بازار مربوط به این صفحه است که پرجستجوترین نام اپلیکیشنها را نشان میدهد. اپهای اسنپ، فیلیمو، دیوار، آپ و دیجیکالا به ترتیب 5 نام پرتکرار در جستجوهای کاربران طی سال 99 در بزرگترین استور ایرانی هستند که به نوعی گویای نیاز مردم به خدمات بزرگترین استارتاپهای ایرانی است. بازار برای سرویسهای تبلیغات در جستجوی خود با شرکت تپسل همکاری دارد و بخشی با نام «آکادمی تبلیغات بازار» نیز توسط بازار ایجاد شده که به انتشار محتوا در این زمینه میپردازد.
برای دانلود گزارش بازار اینجا را کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید