شرکت داتین به مناسبت 10 سالگی خود گزارش عملکردی را منتشر کرده است.
شرکت داتین به عنوان بزرگترین زیرمجموعه فناپ – هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد- شناخته میشود که راهکارهای نرمافزاری بانکی، مالی و بیمه را به بانکها، موسسات مالی و اعتباری، بیمهها و سازمانهای مرتبط ارایه میدهد و هسته اولیه آن توسط تیم راهکارهای بانکی فناپ شکل گرفته بود.
داتین برای تبدیلشدن به یک سازمان بزرگتر با قابلیت ارایه خدمات به مشتریان بزرگ، برنامه رشد جهشی یا Scale-Up خود ر از ابتدای سال 1398 در ابعاد مختلف آغاز کرد.
در این گزارش مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، به نحوه شکلگیری این تیم و تاسیس فناپ در جریان یک جلسه کوهنوردی اشاره کرده که میگوید: «یک صبح جمعه درحال کوهنوردی، چند جوان را دیدم که مشغول صحبت درباره نرمافزار هستند. در مسیر با هم حرکت کردیم و همکلام شدیم. به آنها گفتم میخواهم بانکی درست کنم و دنبال کُربنکینگش هستم. فکر میکنید بتوانید کُربنکینگ بنویسید؟ آنها استقبال کردند و من این جوانان را به دفترم دعوت کردم. اینگونه بود که هسته اولیه فناپ و تیم راهکارهای بانکی شکل گرفت و بعدها به شرکت مستقل داتین تبدیل شد.»
بانکهای پاسارگاد، سپه، قرضالحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، رفاه کارگران، سرمایه و شهر، هشت بانکی هستند که از راهکارها و محصولات داتین استفاده میکنند. علاوه بر این بانکها، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیمه پاسارگاد، بیمه کوثر، بیمه حکمت صبا، بیمه باران، شرکت پرداخت نوین آرین، شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، شرکت تجارت الکترونیک ایران خودرو، شرکت پتروشیمی پردیس و هلدینگ پارس آریان نیز از دیگر مشتریان داتین هستند.
گزارش داتین از چندین فصل تشکیل شده که یکی از مهمترین بخشها مربوط به ارایه اطلاعات و آماری از این مجموعه است. در فصل پنجم این گزارش آمده است که سامانههای داتین در پرتراکنشترین روز بانکها 570 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کردند.
براساس اطلاعات استخراجشده از سامانههای داتین تا پایان آذر ماه 1400، تعداد کل دستگاههای خودپرداز متصل به سامانههای سوییچ بانکی داتین بیش از 12 هزار دستگاه بوده است. این عدد با احتساب خودپردازهایی که از طریق سوییچ واسط به سوییچ داتین متصل میشوند، به 15 هزار دستگاه میرسد.
داتین در گزارش خود اعلام کرد تا پایان آذرماه 1400، تعداد کل شعب بانکی متصل به سامانه بانکداری متمرکز داتین بیش از شش هزار شعبه بوده که معادل 25 درصد شعب کل بانکهای کشور است. همچنین مجموعا در 10 هزار شعبه بانکی در کشور، به کمک حداقل یکی از سامانههای داتین به مشتریان ارائه خدمات میشود. مجموع مشتریان بانکهای استفادهکننده از سامانه جامع بانکی داتین، بیش از 71 میلیون نفر و چهار میلیون نفر بیشتر از جمعیت بریتانیا است.
بر اساس اطلاعات استخراجشده از سامانههای داتین تا پایان آذر ماه 1400، حجم کل اطلاعات روی پایگاههای داده سامانه جامع بانکی داتین 3158 ترابایت معادل 3 پتابایت بوده است.
فایل کامل PDF گزارش داتین را از اینجا دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید